Znakovi pored puta

Jedna legenda više, jedna istina manje

Andrr 03 S
Neko je negde napisao da sam ja potpuno ovladao duhom našeg jezika i da je taj jezik u mojim rukama „postao poslušno sredstvo“. Da, mnoge stvari su postale i postoje. To vidimo svi. Zanimljivije bi bilo potražiti odgovor na pitanje: zašto i kako postoje? O tome ovaj pisac ne govori. A zašto? Ako ćemo već ispredati bajke i legende, moglo bi se, na primer, pričati kako sam ja sa tim duhom našeg jezika, koji je kao neki zao Duh, sklopio faustovski pakt. Otprilike ovako: dok živim i pišem, Duh će meni služiti svim svojim snagama i sredstvima, a kad dostignem vrhunac savršenstva, što znači i svoj kraj - ja ću njemu predati svoju dušu, da čini sa njom šta hoće. (A pravo govoreći, ne vidim šta će mu ta moja duša i šta bi mogao da radi sa njom. Ali kad se već izmišlja i laže, onda treba ići do kraja: jedna legenda više, jedna istina manje)

Natrag na tekst

Komentari

Ivo Andrić...

...=Goran Bregović jugoslovenske knjizevnosti. Interesantna je pozadine njihove popularnosti: Omiljeni od mase koja inače ima podozrenje prema pisanoj riječi (rok muzici). Svakako da ne bi bio toliko omiljen da nije unio "orijentalni duh" (duduke i zurle) u svoju umijetnost, i tako je "ponarodnio". Mozda nije ni slutio da ce tim svojim uspjehom ujedno i uniformirati juznoslavenku knjizevnost, koja ce postati - i ostati orijentalna, pisati i pjevati o sahranama, svadbama, sudbinama, dunjama i pendzerima, konjima i uzengijama... (umjesto o kreditima u svajcarskim francima i sl.). Ponos svojih sunarodnika, koji ga shvataju kao svoj uspjeh u velikom svijetu, kao dokaz da ne zaostaju, sta vise - da su globalno nadmocni, ali koji ne vide, da ih je on tom velikom i blistavom svijetu prodavao kao čudan "egzotizam", da uspjeha ne bi ni bilo, da oni nisu učestvovali u tim djelima, izlozeni kao neobične poluzivotinje.
Zed_Quist 28.05.2020, 10:53:02

Hmm, nisam ubeđen...

... da je Andrić bitno doprineo oblikovanju južnoslovenske književnosti, niti da je Bregović učinio šta slično u pop-muzici, Zed; oba mi u tom smislu izgledaju kao dead-ends bez relevantnih sledbenika. Oni jesu masovno popularni, i na isti način, to ste ispravno zapazili, ali ja ne znam za nekog "drugog Bregovića", niti "novog Andrića" (što ne znači da nije bilo pokušaja - ali znači da takvi, ako ih je bilo, nisu bili posebno uspešni)... Ispravite me ako grešim.
milivoje.R 28.05.2020, 17:37:24

Hmm...

Novih andrića je bio bezbroj, većina njih nije ni pisala, nego unaprijed odustajala, što je sreća za knjizevnost. A oni koji su emulirali svog uzora (a nemajući njegov osjećaj za jezik) nisu emulirali formu i jezik nego tematiku i poetiku, metafiziku patnje, nacije, sudbine, istorije prije svega. Odlicno je odgovarala ta Andrićeva poetika istorijskom, hladnoratovskom trenutku, kao oficijelna drzavna "nadgradnja" - uloga kakvu je igrao recimo Shostakowitch. - Sto se tiče klonova, tu imate pravo - nisu upadljivi. Moram unaprijed napomenuti da sam svoj sud donio gledajuci iz bosanskog ugla, kroz jednu posebnu prizmu, tako da moj sud ne mora biti univerzalan. Meni kao andrićevci padaju na pamet (osim Selimovića koji je tematski očigledan slučaj) recimo Jergovic, te knjizevnici koji su u Bosnjackom korpusu koristeni u svrhu Nation-Building-a (koje priznajem nisam čitao, ali sami naslovi knjiga ne ostavljaju nikakvog mjesta za sumnju). U principu, skoro svako djelo napisano u XXI vjeku, u kojem se pojavljuju neke Galicije, kaljuge, seobe naroda, bune i ustanci, djedovi i pradjedovi--i prije svega sveprisutna metafizika sudbine, najcešće kolektivne, nacionalne -- me podsjeća na Andrića. A drugog Bregovića ne trazite u domenu tzv. rock muzike, koja na ovim prostorima od srediine 1980ih nije drustveno relevantna, nego u domenu raznih crossovera folk muzike koji su kao i Bregovic uspjeli da nadju "zajednicki djelilac" izmedju masovno prihvatljivog proizvoda i odgovarajuceg business modela - počevši od Lepe Brene, a čak mi i Thompson brzo pade na pamet.
Zed_Quist 28.05.2020, 19:42:47

Ubediste me, Zed...

... kad pogledam kroz prizmu "trećeg puta", tako blisku svim pasminama naših naroda i narodnosti, onda se tu zaista vidi jedna neprekinuta nit od Bregovića do Perkovića, tj. od Andrića do Jergovića (koji mi, možda baš zato, neobično liči na profesionalnog pisca nekrologa, sa baš tim poslovičnim manirom ni-levo-ni-desno-ni-sasvim-po-sred-puta i nadasve korektnog)...
milivoje.R 28.05.2020, 20:10:17

U stvari radi se prije svega o tome...

...da su pomenuti sa svojim djelima perfektno izrazili odnos svoje publike prema modernitetu. Andric nije pisao manje moderno nego Thomas Mann (koji paralelno sa "Na Drini cuprija" pise "Doktor Faustus"), a Bregovic je nominativno stvarao u aktuelnom pop-rock idiomu (i snimao prema tadasnjem state-of-the-art u Londonu), medjutim njihova djela su perfektno pogodovala publici koja je samo fingirala privrzenost progresu, ali odbijala da iskreno ucestvuje u modernitetu, cuvajuci tvrdoglavo neku povratnu kartu za put u nacionalnu proslost. Slicnost sa tadasnjom drzavom je upadljiva.
Zed_Quist 28.05.2020, 20:15:32

Oh, pa to je...

... stajaće mesto domaće kulturne povjesnice: iste godine kada Baudelaire-ov "Les Fleurs du mal" izlazi iz štampe, u Vieni biva objavljena "Mala prostonarodna pjesnarica" Vuka Karadžića! Kada sam kao junoša ovo pročitao u malenoj tabeli uporedne istorije Charles Baudelaire-a i "našeg sveta", odštampanoj kao dodatak nekom domaćem izdanju "Cveća zla", zastadoh kao da me je neko ošamario! To da su ova dva spisa "ugledala svetlo dana" iste godine mi je izgledalo jednako iščašeno k'o portret Karla Velikog sa iPhone-om, i dala nagoveštaj jaza između stvarnog sveta i onoga što moje pleme poima. Danas stojimo još lošije nego pre 3 decenije, pa mi se čini da smo tu kartu za povratak u svetlu prošlost već poništili kod konduktera...
milivoje.R 28.05.2020, 20:40:33

Nije Vuku ništa zamjeriti: sve po redu, prvo se uče basne, a tek onda avangarda...

...a i Baudleaire je bio kojih 20tak godina ispred svog vremena (kao i tadasnji Pariz ispred Viene), tako da je poredjenje nepravedno nategnuto. A i naša plemena mozda nisu sasvim izgubljena - iphone i moderna vozila su jako dobro prihvaćeni.
Zed_Quist 28.05.2020, 21:37:43

Nije se Baudelaire...

... obraćao francuskoj čobaniji - da jeste, značilo bi da ta Francuska nije do tada nikuda odmakla od La Fontaine-a. Možda "naš narod" i nije imao građansku kulturu koja bi uživala u avangardnoj poeziji, tj. koja bi otkupila tiraž i nahranila autora i izdavača, ili će pre biti da je toj građanskoj kulturi bilo teško prodati išta sem ukoričenih guslarija... Svojevremeno je škotska kulturna elita podsticala sopstveni narod da se okane "narodnog jezika", prigrli "okupatorski" engleski i iskoristi priliku koju joj to šire okruženje pruža, i Škoti su u toku jednog veka postali jedno od najznačajnijih plemena u istoriji Planete. Balkanske su pak elite bdile nad "širokim narodnim masama" u strahu da se ne "odnarode"! Kako pre dva stoleća, tako i dan-danas...
milivoje.R 28.05.2020, 23:46:06

Slazem se, svakako:

"Balkanske su pak elite bdile nad "širokim narodnim masama" u strahu da se ne "odnarode"!" - I to veoma uspješno.
Zed_Quist 29.05.2020, 08:21:53

Nobelov komitet

Pokezuje Monti Pajtonovski smisao za humor kad je bi sa YU u pitanju. Da se kladimo da je Handke poslednji Nobelovac koji se moze povezati sa ovim prostorima? :)
gabrijela.j 30.05.2020, 02:20:13

Ko se sve okitio...

... tim Nobelom za lepu književnost, i kakvu reputaciju ima ta nagrada, Gabi, ne bi bilo čudo da još neki "naše gore list" ponese to prestižno priznanje, čim se "stekne politička volja"...
milivoje.R 30.05.2020, 05:12:32

...

Gabrijela, Nobelova nagrada je kao izbor za Miss World - nema sumlje, učesnice jesu lijepe (a Handke zna pisati), ali se sa razlogom moze upitati: Čemu sve to sluzi? A zaista Monti Pajtonovski su navijači za nobelovce iz knjizevnosti (koji sami ne čitaju) i navijači za miss (koji ponosni na "našu" ljepotu - a sami pri tome ruzni). - Inace Handkeov Nobel je u Austrij propraćen bez ikakve nacionalne euforije (koja je rezervirana sa skijaše). Po aplauzu i ordenju je Handke više srpski nego austrijski nobelovac.
Zed_Quist 30.05.2020, 11:44:55

Mi Nobela vise necemo videti

Taman da se Andric reinkarnira. Ko je kriv? Sad, nemam vremena za toliku pricu. Ionako je prezvakana. Citajmo sta je dobro, sa ili bez nagrade. Heh, cuj, rasni protesti u Americi u vreme pandemije. Nismo jedini blesavi. :) Lepo je znati da nisi sam, iako si lud. Prelepo. ha, ha...
gabrijela.j 30.05.2020, 12:05:23

Ništa važno, Gabi...

Ako koji "našijenac" dobije kakvu bitnu od tih Nobelovih - za fiziku, ili medicinu - svakako će je dobiti kao građanin neke bolje zemlje - Amerike, Australije, Britanije, ili Nizozemske - a ne pravo sa brdovitog Balkana; a ove druge nagrade - što Zed reče, za lepotu - i bolje da nas zaobiđu... Već vidim kako su srbski navijači zapalili Narodnu biblioteku da proslave što je Velikić "pokorio literarni svet!"...
milivoje.R 30.05.2020, 23:40:54


Ostavite komentar:

Morate biti prijavljeni kako biste ostavili komentar