Knjige - Kritika

Pisanje

Literarni savjeti u novom ruhu

Bujajuća industrija književnih savjeta za pero je uhvatila i irskog pisca Columa McCanna. „Pisma mladom piscu“ ukazuju nam, iznova, na granice i ispraznost forme savjeta, ali i na njene mogućnosti u trenucima kada odbacuje puko odrađivanje posla

Pricce 01 S

Vratimo dugove

„Politika me donela, politika me odnela”, cinična je opaska jednog takođe uspešnog Kikinđanina neposredno nakon što će izgubiti posao po jednoj od smena vlasti u Srbiji. Politika, Popovićeva strast koliko i literatura, učinila je da njegovo delo iz svih čitanki razorene Jugoslavije dopadne polica s istorijskim kuriozitetima, onih na koje niti jedan član biblioteke ne obraća pažnju...

Fntm 01 S

Knjiga „Kim Jiyoung: Rođena 1982.“

Veliki feministički manifest

Roman je doista važan i bio je dobar odabir za prijevod, čak i posredovano drugim jezikom (korejski slovi kao jedan od najtežih na svijetu). U Koreji je objavljen 2016. i izazvao je pravu feminističku revoluciju, nažalost i kontrarevoluciju – momci agresivno grme da su ugroženi: eskalirali su nasilje i femicid. Zemlja koju znamo po brzom razvoju, visokoj tehnologiji, K-popu, "Parazitu" ili "Squid Gameu", zapanjujuće je duboko patrijarhalna
Partizanska 02 S

O romanu "Slepi putnik“ Vladimira Mirkova Živanovića

Nešto se mora učiniti

Jedna od mogućnosti za borbu protiv ljudske gluposti i kapitalističke pošasti je umetnost. Slaveći upravo čin kreacije, umetničke i neumetničke jednako, roman "Slepi putnik" pretvara se u apoteozu nove, nadajmo se bolje stvarnosti, nečeg što bi u zvučnoj analogiji s Rastafarijancima, mogla da bude nova religija zasnovana na ljubavi prema planeti i životu...
Partizanska 01 S

O zbirci priča "Čitavog dana bih se vozikao u svom strava plavom vozu“ Pitera Hobsa

Priča kao isceljenje

Ova zbirka sadrži dvadeset jednu priču, od kojih su sedam zapravo snovi. Mnogo je u njima tegobe, patnje, bolesti – što nas i ne čudi, sad kad znamo pozadinu njihovog nastanka. I zaista, u njima je toliko osetno proživljeno iskustvo da nas ponekad tera da zastanemo i duboko udahnemo, istovremeno nas nagoneći da nastavimo čitanje, kako zbog toga što su priče sazdane od svega što čoveka čini (ili ne čini) čovekom, a što u srećnim trenucima on olako previdi, tako i zbog piščeve izuzetne pripovedačke veštine i narativnih postupaka koje primenjuje
Mekana devojka 01 S

O knjizi "Mekana devojka" Lise Samjuels

Roman složen koliko i sam život

"Mekana devojka", koju 2015. godine štampa američki izdavač Dusi Pres (Dusie Press), prvi je roman Lise Samjuels, profesorke književnosti, a stota knjiga koju objavljuje Partizanska knjiga.
Twin 01 S

O zbirci "Zmijštak”

Pjesme kojima se otkriva i propituje svijet ispočetka

Nakon dva romana Otkako sam kupila labuda (2019) i Satovi u majčinoj sobi (2020), u biblioteci izdavačke kuće Arhipelag nedavno je objavljena i nova knjiga poezije Tanje Stupar Trifunović, nagrađivane bosanskohercegovačke književnice. Riječ je o nevelikoj i snažnoj zbirci pjesama, zaokruženoj u kratki, nesvakidašnji i veoma začudni naziv – Zmijštak.
Ljuljacka1

O romanu "Ljuljačka daha" Herte Muller

O prepakiranju šutnje

Nesvakidašnju, zgusnutu, potresnu i značajnu priču o, prema riječima autorice, logorskoj svakodnevnici Oskara Pasfiora, donosi književnica Herta Muller u svome romanu Ljuljačka daha (2009.) koji je ovoj autorici donio i Nobelovu nagradu za književnost. (Herta Muller, Ljuljačka daha, s njemačkog prevela Sabine Marić, Buybook, Sarajevo, 2011.)

O romanu "Shuggie Bain" Douglasa Stuarta

Majka iz noćne more

"Shuggie Bain" je 400 stranica stockholmskog sindroma, i to spram onog tko bi vam trebao biti najsigurnije utočište: spram vlastite mame. Douglas Stuart je za ovu knjigu Bookerovu nagradu. Čitajući ju, čovjek se zapita što je bilo u glavi desetaka urednika koji su knjigu odbili
Purple 01 S

Sloboda koju su žene izborile, zajedno, same za sebe

Boja purpura: Važne lekcije o međusobnoj ženskoj podršci

Spisateljica, pjesnikinja i feministica Alice Walker jedna je od najznačajnijih žena koja su svojim aktivističkim i spisateljskim djelovanjem uspjele do srži precizno artikulisati žensko iskustvo i čvrsto ga združiti sa temama poput rasizma, diskriminacije, rodne i klasne nejednakosti, nasilja i, na koncu, seksualnosti.
Zega 01 S

O knjizi "Žega" Kosmina Perca

Ova knjiga je bolest

Svet u kom se kreću junaci Žege deluje kao ekstremistička distopija, sve dok ne razumemo da na tom mestu i sami živimo. I dok se svaka uža lokalizacija povukla pred univerzalnim, što je izvesni kvalitet Percine knjige, rat per se ipak ima obrise naše savremenosti, vidljivo je da on dolazi nakon ratova odavno uminulih i faktografski potvrđenih u kakvoj-takvoj istoriji.
Zečje ostrvo 01 S

O zbirci priča "Zečje ostrvo" Elvire Navaro

Kao dementni Bog

Nema knjige koja je u emocionalnoj i senzibilitetskoj optici svih mogućih čitalaca, pa to nije ni Zečje ostrvo Elvire Navaro. Naprotiv, ovo je knjiga koja insistira na ukidanju kategorije ravnodušnosti. Narativna korespondencija koju Elvira Navaro vrši kako unutar knjige, između ličnog i nepojmljivog (neimenljivog, ako je do Beketa), kao i ona koja predstavlja posvetu i omaž raznolikim pojavnim formama čudesnog u književnosti, ali i popularnoj kulturi, čini od nje fascinantan primer mogućnosti evropske kratke proze danas. Na svako trenutno i buduće čitalačko zadovoljstvo.
Done 05 S

Čovek koji je voleo Ingvea

Poslednja ljubavna priča van interneta

Bila je sjajna ta 1990. Godinu dana ranije konačno je srušen Berlinski zid, taj najočigledniji simbol blokovske podeljenosti, i svet je krenuo u nešto što je Fukujama nazvao „krajem istorije“. Bili smo na pragu dekade u kojoj će bukvalno čitav svet (osim SFRJ čiji su građani i građanke na izborima iskazali volju za suprotnim stremljenjima) zahvatiti „wind of change“, pozitivne promene ili, makar, nada u njih. Čak su i oni jadni kmetovi u Rusiji (tada još uvek Sovjetskom Savezu) i robovi u Kini osetili početak promena i nadu u popuštanje stega.
Fafa 09 S

Matt Haig „Ponoćna knjižnica”

Koji život je vrijedan življenja?

Scenarij biranja života zvuči jednostavno, ali ispada da je sve samo ne jednostavan. Svaki život nosi i dobre i loše strane i to je onaj klišeizirani dio pouke koju iz ovog romana dobivamo, jer činjenica je, ovo je roman s poukom, ja bih ga čak nazvala i self help romanom i spada zapravo u posebnu kategoriju štiva te se na poseban način treba i vrednovati