Niko ne može da nas uništi osim nas samih

Serija Porodica: Drama je velika i kad je junak mali

Serija Porodica
Ljudi su, iz različitih pobuda, pisali da nema potreba da gledaju ono što su već proživeli i čemu su prisustvovali. Naprotiv, baš zato što smo to pratili, što smo živeli, odrastali, rađali se tokom Miloševićevog režima, što se kao kroz maglu ili pak u tančine sećamo izbora 24. septembra i demonstracija 5. oktobra 2000. i svega što se posle desilo, pa i samog hapšenja, baš zato treba da gledamo. Serija nije ni istorijska lekcija, niti pomagalo za naknadnu pamet. I jako je dobro i važno što to i ne pokušava da bude

Natrag na tekst

Komentari

Alo,alo,istorija!

Seriju sam gledala i ne slazem se sa S.Dancetović. Prije svega, Srbija gledatelje bombardira serijama iz Prvog svjetskog rata( odavno je Srbija napravila povijesni revizionizam iz tog perioda).Sada slijedi tema iz neposredne prošlosti: Srbija se debelo čuva tema iz devedesetih,izuzev ako se njima ne bavi Nemanja ili neki drugi rezimski reziser. Točno je da serija nije povijesna lekcija,ali ,umjetničko na ovim prostorima,još ako ga gleda cijela nacija,itekako postaje instrumentalizirano,a populistički efekat je prosto nemjerljiv. U seriji nema preobracenja,tek kod jednog dijela aktera sumnja u ono što je Milošević radio. Nema objašnjenja o razlozima njegovog pada. Takoje serija izgubila ne samo vjerodostojnost,već i ono na sto se vadi: umjetnički efekt,bez da vjerno prikaze povijest. Cemu onda ? Mnogo sam bliza stavu Dejana Ilića iz Peščanika,koji cijelu seriju naziva:Alo,alo poviješću. Kaze on( parafraziram), da zamislimo historiju koja bi se učila iz serije"Alo,alo". Bila bi gledljiva samo ako se iz memorije u potpunosti potisnu sjećanja na WW2,i da dogadjaji budu tako nevjerojatni,da je jasno da autor nema ambicija da odslikava stvarnost. Pod istim uvjetima je gledljiva i "Porodica".
verena.B 04.04.2021, 13:23:43

Kada samo malo razmislim.....

Teško je dokučiti kome je trebao ovakav serijal i zašto je u Miloševićevom slučaju jedino značajno vreme kada je hapšen. Slutite. Domaći izdajnici i nepatriote izvršili su nalog zlog zapada. Sve za “srpsku stvar”! Tacno.net,ulomak
agnesa.H 04.04.2021, 13:55:51

Dobra

baš. Mnogo teška, ali dobra.
gabrijela.j 05.04.2021, 02:40:33

Ljudi su ono sto jesu,vec i zbog nacina i razine komuniciranja,kao procesa prenosenja poruke!

Nisam iz Vaseg zbrkanog teksta mogla otkriti zasto je serija dobra.Pogotovo ne iz Vaseg komentara: Ne prilici jednom recezentu serije da je okarakterizira kao tesku,ali dobru.Bez objasnjenja. Prvo,serija je zanimljiva zbog teme,a ne zato sto je stvarno dobra. Drugo,serija je jedna papjazanija ,pocev od glume koja nije ujednacena,pa do scenarija,koji je potpuno neprilagodjen glumcima . Ova dramaturska fikcija( na cemu insistiraju autori filma,valjda ,kao siguran otklon od kritika),trebala je valjda da nas uvjeri,da je hapsenje kraj jedne ere,bas kao sto je dosao kraj ratovima,mrznji,folk pjevaljkama od Cece do Mece i Vece,te kraj bjesnila navijackih grupa.No,je li nas uvjerila? Naravno da nije: povratak toj eri,cak i povratak aktera koji su bili uz Milosevica,vise je nego evidentan. To da je radnja serije fokusirana na posljednjih 48 sati zivota Milosevica na slobodi,bez dubljeg zahvatanja u proslost,osim usputnih recenica( "Trebali smo im poslati tenkove"),bez bilo kakvog odgovora kako i zasto se Balkanski kasapin nasao u takvoj situaciji,jeste moment koji znatno diskvalificira seriju.Zanemarivanje politickog aspekta i akcentiranje privatnog i porodicnog,ne osvjetljava Slobodana Milosevica,vec naprotiv,svodi ih na obicnu porodicu,sto oni nisu!!! Cemu treba da sluzi replika:" Vidi ga,isti deda"? Na njegovo svodjenje na bezazlenog necijeg djedicu,simpaticnog,vec iz statusa koji ima,a koji dolazi s godinama?Krvnika i kasapina? Cemu scena gdje on kcerki drzi glavu u lavabou dok ona pere kosu? Humanizacija? Personalizacija? Da li je serija homogenizirala gradjane Srbije? Jeste! Da li je instrumentizirala gradjane ? Jeste. Da li je povijesni prikaz,politicki triler,dramska ficija? Nista od toga.Je li satanizirala ili humanizirala Milosevica?Ha,razmislite! Da li je to bilo potrebno u uvjetima djelovanja stabilokracije,partokracije i ostrakizma,od zlocinca praviti covjeka? I to proglasiti dobrim?
agnesa.H 05.04.2021, 08:20:36

Lapsus calami!

Ispravak: Gabrijela Jovanovic je komentator a ne recezent serije. Hvala,
agnesa.H 05.04.2021, 08:37:22

Ocekivala vise od citaoca ovog portala

Serija ostavlja prostor za sopstveni stav i suocavanje, u tome je njen znacaj. To mnogi uglavnom ne podnose i zele da dobiju potvrdu onoga sto vec znaju. 'Bezazlenost zla' tj. zlo otelotvoreno u licu najobicnijeg porodicnog muskarca, koji izgleda, oblaci se i nastupa kao mnogi sa tog podneblja, takodje cela 'porodica' slicna mnogima koje znamo iz sire i uze familije, sa proslava i sahrana - to je najteze da se svari, slicnost sa kojom ne znamo gde cemo ni sta cemo, to je ono sto iritira do te mere da se onda okrivljuje serija (ili ovaj odlican Sandrin tekst) zato sto 'ne zauzima stav' ili ga ne zauzima dovoljno. Mi smo ti koji treba da zauzmemo stav, mi smo ti koji treba da postanemo brzi u gledanju i rasudjivanju iza/s one strane kulturnih obrazaca sa kojima smo odrasli (uporedi slucaj Lecic) i u tome je vrednost serije koja to ne radi za nas nego nas tera da se sami suocimo. To se ocigledno ni u levoj ni u desnoj Srbiji ne oprasta....
jasna.R 05.04.2021, 13:40:39

PS

Zasto je momenat hapsenja najbitniji od svega? Zato sto je to momenat zauzimanja stava prema svemu sto se desilo i pre svega DELOVANJA u skladu sa tim. Serija odlicno pokazuje sa koliko muke i koliko selektivno je to uradjeno. Znamo sta je bilo posle, i znamo sta je danas i serija nam pruza priliku da se pogledamo u ogledalo i razmislimo. Glupo je razbiti ogledalo samo zato sto nam se ne svidja ono sto u njemu vidimo. Ovo naravno govorim iz perspektive one/onih u cije ime je pocinjeno sve sto je pocinjeno; recepcija ove serije od strane stradalih je nesto drugo, o tome nisam pozvana ja da se izjasnjavam i zao mi je ako je neko tako shvatio, to mi nije bila namera.
jasna.R 05.04.2021, 14:03:05

I ja sam od komentatora ocekivala vise!

Moj stav o seriji nije pokusaj nihiliziranja teksta S.D.,vec je,jednostavno moj stav.Pokusaj da se jedan zlocinac svede i na razinu obicnog covjeka,jednostavno je za gadjenje.Jer,tocno je,Hana Arendt jeste primijetila banalnost zla,zla koje je prisutno u obicnim ljudima oko nas.Ali Milosevic to nije bio: bio je nositelj vlasti,diktator bez premca.I kako da se obican gledatelj suoci( matrica je da se radi o izmanipuliranom i instrumentaliziranom gradjaninu),kada je prikazano samo posljednjih 48 sati pred gubitkom slobode? Kako,kako ni autor ne postavlja velika pitanja,vec akteri oko Milosevica se polariziraju,ali i to plasljivo i nedovoljno! Postoji li lijeva i desna Srbija? Ili se radi o pojedincima? Je li pao Berlinski zid u Srbiji? Moment hapsenja moze biti bitan,samo ako se promatra u kontekstu svih dogadjaja i ratova,koje je Milosevic pokrenuo.To nije ucinjeno,niti dovoljno naglaseno u seriji.Zato djeluje istrgnuto,s debelim osjecajem da nedostaje zasto,kako,kada. I da,percepcija onih koji su stradali u ratovima devedesetih,koji su nekoga izgubili,ili nemaju domovinu,ruku,nogu,najblizeg,svakako je ona percepcija koju valja uvaziti.
agnesa.H 05.04.2021, 14:36:41

Audiatur et altera pars!

Uzmite samo nekoliko dvorskih reditelja, Radoša Bajića Za kralja i otadžbinu, Ravna gora…), njegovog prezimenjaka Darka (Bićemo prvaci sveta…) ili Predraga Gagu Antonijevića (Dara iz Jasenovca i biće jasno da se u Srbiji radi prema diktatu i ne bi me iznenadilo da uskoro budu snimljeni filmovi o skrivanju zlikovaca Ratka Mladića i Radovana Karadžića u svrhu rehabilitovanja u javnosti. Uostalom kafanica “Luda kuća” u kojoj je Radovan guslao pod imenom Dragan Dabić i dalje stoji iako je bespravno izgrađena na zelenoj površini, a jedan zid ove ludaje neimenovani umetnik posvetio je glavi razbarušenog Durmitorca uz “prigodan” patriotski tekst. Stoga će jednog dana (ako on uopšte dođe) valjati poočistiti debele naslage “prljavštine” pre svega u kulturi, prosveti, Akademiji nauka, medijima, Vojsci, Crkvi… Porodica više naliči prikazu pevanja partizanskih pesama s pucnjavom nego na portret jednog “dobroćudnog”, staloženog čoveka, njegove neurotične ženetine i histerične kćeri. Kao začin tu je manje jato njihovih dupelizaca, zaludnih zgubidana koji će se odmah posle akcije u kojoj će njihov idol biti spućen, razbežati kao mačke s jebila. Na drugoj strani je haotična družina koju predvodi vladin emisar, svršeni student dramaturgije, šef poslaničke grupe Demokratske opozicije Srbije (DOS). Zašto on a ne neko iz tužilaštva ili policije, ili zajedno?! Možda zato što ostali nisu hteli da prljaju ruke s ovom rabotom. U pet prikaza ne govori se o minulom radu prekršajca, moralnom i materijalnom uništenju zemlje, započinjanju serije suludih ratova (i počinjenih ratnih zločina), Rambujeu, bosanskoj, hrvatskoj i kosovskoj klanici, čime je “zamolio” zapad i NATO da mu bombarduje zemlju. Kasnije je podvio rep i potpisao Kumanovski sporazum (9. juna 1999), zapravo kapitulaciju koju će potom da proglasi “veličanstvenom pobedom”. Na snimcima armade koja se kukavički povlači vide se i današnji despoti koji slave Miloševićevu “pobedničku” politiku. Da je bilo po volji naroda Milošević nikad ne bi bio uhapšen, o isporuci Hagu da se ne govori. Jer, stoti put to beležim, on nije kriv što je započeo sve ratove na prostoru bivše Jugoslavije nego što mu svet (istina, s velikim zadocnjenjem) nije dozvolio da osvojeno i uknjiži. Serija o tome ne govori, ona mu pripisuje nekakav “udruženi zločinački poduhvat”, nešto slično onom što će kasnije na konto greha njegove supruge biti upisano što je dala stan dadilji njenog unuka. Ispada da u Srbiji iz mnogih govori vekovno nasleđe i da je došao vakat da se svima valja osvetiti i sve srpske gadosti, umanjiti ili ako je moguće opravdati. Moguće je da se Vuletić vodio mišlju da se to zna, a možda je to na nečiji zahtev/naređenje preskočio, prikrio. Srpska stvar se brani i preko takvih stvaralaca, treba strpljivo raditi na povratku Crne Gore (Kosovo se podrazumeva), iznurivati Sarajevo sa banjalučko-laktaškim begom Miloradom i sledbenicima, a koliko god da je suludo računa se i na parčence Hrvatske. Jer “Gde su srpski grobovi tu su srpske zemlje”, “Srbija do Tokija”, granica Karlobag-Karlovac-Virovitica se i dalje sanja. Dragan Banjac,Tacno.net,ulomak
verena.B 05.04.2021, 14:45:00

Draga agnesa,

serija je tehnički odradjen savršeno, paranoja medju komentatorima je ovde ustaljena I česta pojava, a u tome I jeste kvaka. :) Odlična je za razbijanje paranoje. Nisam je gledala celu, samo zadnju epizodu, ali planiram da je odgledam prvom prilikom. Komp mi je pun nepročitanih knjiga, a imam I odličnu Ključ za Rebeku, Ken Folet u džepnom izdanju. Ako bi politika dozvolila mi bi se malo I educirali, kako vi to kažete, namesto što razglabamo o politici Vojislava Koštunice, pok. Zorana Djindjića, I politički (presudio sam sebi) mrtvom Tadiću.
gabrijela.j 06.04.2021, 21:28:40

A I ja kao nesreća od Vulina, mi bismo

tl, ja bih. Uzmite u obzir da je reč o dogadjajima od pre 20 godina. Lepa skica, I samo to, jednog dogadjaja, koji je I sam bio neka vrsta epiloga. Tri dana u kojima se odlučivalo o sudbini Slobodana Miloševića I njegove porodice, naša je već bila odlučena. Na kraju mu nije sudio ni Hag, ni srpsko pravosudje, već stari, provereni infarkt. Ergo, glupost. Gledano sa bilo čije tačke. Infarkt je najčeći uzrok smrti kod Srba. Nepravilna ishrana, puna masnoća, izolovanost, uz fantastičan nivo stresa kome smo svakodnevno izloženi, plus genetske predispozicije. Moje mišljenje, vi imate pravo na svoje. O seriji I tekstu, naravno. Umetanje Danijele Štajfeld je malkice neumesno. Nidje veze, kao ni Slobino hapšenje tri dana pred smrt, kako se to kaže u Srbiji. Za mene je serija podsećanje na prošlost I ništa više, skica iz Dnevnika razradjena u mini seriju, sa pogledom u kuću u kojoj se farsa upravo završavala. Sve ostalo je ispričano hiljadu puta. A onda su ubili Djindjića, pa je I epilog promenjen, po ko zna koji put. Kolektivno je klizav teren na ovim prostorima. Sankcije, pljačke I ratovi su, ipak, urezani duboko u kolektivnu svest, kao što I treba, jer to i jesmo kolektivno prošli.
gabrijela.j 06.04.2021, 23:13:56

Gabrijela,bajkovita umisljenost Srbijanaca mi je poznata.Evo sto kaze Bojan Toncic: I slazem se s njegovim stajalistem

Srbijanski živalj, ne mešajmo ga sa građanstvom, dobio je satisfakciju, predložak za novo vaskrsenje neumrlog, Onoga koga su milioni voleli do imbecilnosti, kome su širokogrudo poklanjali sinove, ponosno ih ispraćajući na klaonicu. Ta presuđujuća, dovoljna ili apsolutna većina, nije nikad ništa tražila, davala je i podnosila sve iz ljubavi, i danas boluje neizlečivu propagandu “odbrane ognjišta” i života “svih Srba u jednoj državi”; voli Miloševića i mrtvog, ponosno se sećajući plebiscitarne podrške anticivilizacijskom divljanju. Taj neizlečivi i duboko ukorenjeni miloševićizam, suicidni nacionalni ponos u iživljavanju, svevremenski gospodar Srbije, dobio je serijom „Porodica“ (nema to mnogo veze sa scenaristom i režiserom) potvrdu da su Miloševića prevarili, prodali za vreće dolara, ubili da bi pokopali ponositu Srbiju. Zato što je bolja i drugačija (u ovo drugo nema sumnje). Bajkovita umišljenost Oni drugi gledaoci, vlasnici drugačijeg ponosa, Miloševićevi protivnici, hteli ili ne, mislili su, gledajući opasno uznemirujuće scene, o tome šta doživljavaju ovi prvi, hodajući dželati budućnosti, vlasnici poslovne sposobnosti i biračkog prava. Možda namah i zaboravljajući vlastiti angažman i romantičarski zanos u menjanju sveta, borbi za pravdu, dokazivanju istine i nemoći očiglednog (sintagma prof. Mirjane Miočinović).
agnesa.H 07.04.2021, 09:01:41

A onda Toncic pise:

Nešto je urađeno - dobar posao scenariste i reditelja, glumaca, cele ekipe, rekosmo li - ali to nije suočenje s prošlošću, još je manje stavljanje Miloševića i njegovih doglavnika, naravno i milionske armije saučesnika, na pravo mesto, a nimalo nije lustracija, ili izvinjenje susednim narodima, porodicama stradalih, žrtvama koncentracionih logora, genocida. Srbija, po slovu haške presude, nije učinila sve da ga spreči.
agnesa.H 07.04.2021, 09:04:58

Sankcije, pljačke I ratovi su, ipak, urezani duboko u kolektivnu svest, kao što I treba, jer to i jesmo kolektivno prošli.( Gabrijela)

U ciju svijest je to urezano? Zrtve ili krvnika? Je li se krvnik (mislim na srpski zivalj,kako to kaze Toncic,ne na gradjane Srbije) ista pitao dok je vrsio zlo? Kolektivna svijest ne postoji.Nema je u znanosti,Gabi.Ona je uvijek individualna i institucionalna,i radi se o odgovornosti.O individualnoj i institucionalnoj odgovornosti. Pripisivanje kolektivne svijesti,jeste aboliranje svakog pojedinca,iza cijih djela su stajale institucije drzave.Na celu s Milosevicem. I k tomu jos:o kakvoj to kolektivnoj svijesti kroz koju je prosla Srbija vi govorite?
agnesa.H 07.04.2021, 09:13:39

Naravno da postoji

Pandemija, recimo, nije pojedinačno iskustvo. Ne može biti. Samo je pitanje pojedinačne percepcije. Ako se I kad se završi, mi ćemo o tom iskustvu govoriti sa planetarne tačke. Dugo ćemo šerovati zajedničke uspomene - kompjuterskim novorečnikom rečeno. (Forze Italia, kad smo već kod onoga što je danas prioritet.) U mom slučaju, previse kompjutera, premalo sna. Zato knjiga. I ugodan online život onima koji ga preferiraju, ili su zbog posla I pandemije osudjeni na isti. Lijepi pozdrav, agnesa.
gabrijela.j 07.04.2021, 13:18:41

Naravno da postoji( Iz komentara,Gabi)

Sto? Sto postoji,Gabi? Kolektivno iskustvo? Ne,nepostoji.Samo individualno iskustvo.Koliko god puta ga multiplicirali,ono i dalje ostaje pojedinacno iskustvo. I tebi ,pozdrav,iz Sarajeva,
agnesa.H 07.04.2021, 15:05:45

Ne,

pojedinačno iskustvo je ono kako se mi nosimo sa kolektivnim: borimo, usvajamo, prihvatamo, negiramo, potvrdjujemo, učestvujemo ili se pak povlačimo, a možda smo I odbačeni, načina je mnogo. U tome I jeste bila tragedija te porodica. A kolektivno iskustvo je jedino moguće osim ako niste Mali princ ili Robinzon ali samo do Petka, ili grof Monte Kristo, ili iskušenik na nekoj steni. Pandemija nas trenutno uči da niko nije ostrvo, a opstanak zavisi od toga koliko to shvatamo. Samo Severna Koreja tvrdi drugačije, pa bi nam mogli demostrirati tezu izlaskom iz državno-nacionalnog kolektiva, ali neće, ni za Boga, ni za Kima. Da ne duljim o filozofskim raspravama, I will be back...maybe... some sunny day.;) Lijepi pozdrav I za Sarajevo.
gabrijela.j 08.04.2021, 01:41:25

Gabrijela,

oprostite meni,ali ja Vas nisam razumjela. Nema kolektivnog iskustva,bas kao ni kolektivne odgovornosti.To sto nitko nije otok,sto je davno napisao Simmel,ne znaci da postoji kolektivno iskustvo. Ipak,vratimo se seriji o Balkanskom kasapinu,koja se uporedo emitira sa serijom o Karadjordjevicima.Slucajno? Svakako,ne.Bas kao i serija u pripremi o Jovanki Broz. Nijedna od ovih serija( o Broz sa zadrskom,jer snimanje nije ni pocelo),vrsi se neka vrsta aboliranja i skidanja krune od trnja sa glavnih aktera.U seriji o Karadjordjevicim,pokusavaju se povijesne istine iskriviti,u seriji o Milosevicu,godine krvnistva i zlocina se svode na nekoliko dana. Meni to ukazuje na jednu nenormalnost,u prvom redu kada su u pitanju dvorski reziseri.Quo vadis,Aida,evo,necu ni spomenuti.. ))
agnesa.H 08.04.2021, 08:14:30

agnesa

Vi svo vreme tražite kolektivno. Pročitajte sopstveni komentar. :) U pitanju je hiperprodukcija, imho. Quo vadis, Aida :)), ne, trenutno niko nidje. Opcije su nam sužene. Gomila uradaka, kako se to danas kaže, pomalo edukativnog karaktera u nedostatku pravih škola, nije to ni toliko rdjavo, kad se bolje razmisli. Ja sam se odlučila za knjigu i malo tv sadržaja, lakše pronalazim bitne informacije, može malo joge, vežbe, hrišćanstvo se trenutno pravilno praktikuje u katatkombama i hramovima sa ograničenim brojem sudeonika, kao što smo gledali u bazilici sv. Petra, pa liči malo na budizam :))). Političke rasprave, ne!, nikako, očas plane neki sukob ili demonstracije. Što govorio Djuza Stoiljković u čuvenoj replici ;Volim i ja pozorište, ali ne u svojoj kući. A seriju Porodica vidim kao poučnu iz tog ugla. Sve je nekako nadrealno. Izučićemo mi i više no što smo planirali. I solidarnost, naravno. I da gradjanska prava nisu suspendovana, bar, još, (lol)... . Nije dobro što imamo previše ljudi koji su baš sada našli da ih praktikuju, kao da se planiraju pričestiti iz iste kašikice. Pojačavanje sloboda ih trenutno sužava i obrnuto. Paradox. Što se kaže, samo ko baš mora. Ne rastezati taj pojam. Ograničiti neke slobode, da bi ih više imali, a ja sam se previše zadržala na temi i u komentarima. Rekoh već, meni teška, ali dobra, koliko sam odgledala. Ne bi mi teško palo da ne vidim doktora ( a ni aktere iz serije) nikada više, ali... (LOL)...bla, bla, a ja odoh, dobra naša agnesa, u neku meditaciju. Može i muzička, sportska..., po ukusu, mogućnostima i raspoloženju. ;)
gabrijela.j 08.04.2021, 11:38:37


Ostavite komentar:

Morate biti prijavljeni kako biste ostavili komentar