Oživljavanje historijskih trauma

Смрт антифашизму – sloboda nacionalizmu!

Antifašizam
Ono što može predstavljati ozbiljan hendikep antifašističkim borbama u postdejtonskom periodu, jeste njihov otklon od socijalnih pitanja, pa antifašizam prije da djeluje kao reakcionarni gadget etnonacionalizmima

Natrag na tekst

Komentari

Turoban tekst...

U ime moje generacije iz sezdeset i neke, a u stvari u moje lično ime, zelio bih da mogu kleknuti kao Willi Brandt pred ovom generacijom mladašnih antifašista, novih pjevača "bella ciao", da se izvinem zbog toga što smo ispijali cappucino-e, u jedinom pravom momentu kada smo mi morali preuzeti političku odgovornost. Zalim što to nismo uradili. U stvari, potpuno smo zakazali: nismo napisali nijedan grafit, nismo osnivali partije i udruzenja, nismo dijelili letke, nismo bacili ciglu u izlog, a u razgovoru sa zapjenušalim nacionalistima smo šutali da ne bi nekoga uvrijedili. Bez nase šutnje, ni Bleiburg ne bi bio centar svega političkog kao danas - mi smo ga ozivjeli. Slušali smo Style Council, kako pjevaju o nedaćama britanskih rudara (što tada zbog manjkavog znanja jezika, nismo ni znali), a za nas same vjerovali (po navici, po pionirskom odgoju u strogo kontroliranim školama) da će već doći neki Tito i popraviti naše problemčiće. A onda, kada je neko drugi zapucao kroz noć, nismo htjeli vjerovati (po navici, po odgoju u strogo kontroliranim školama - gdje su naša jaja bila pazljivo odstranjena), a onda smo ili pobjegli na zapad, ili se pridruzili nasim roditeljima, koji su izgleda uvijek bili nacionalisti i pored toga sto su pionirski odgajani u strogo kontroliranim školama - ili mozda baš zbog toga. A vi, današnji atifašisti, ste previše učtivi i benigni, pjevate Bella ciao ponajviše zbog popularnosti koju je pjesmi udahnuo Netflix. Nigdje grafita, nigdje cigle u izlog. Kao i mi, i vi propuštate vašu jedinu šansu da preuzmete odgovornost za svoj zivot. I vi ćete se, za godinu, dvije, spasiti bjekstvom na zapad (penzije su dobre) - ili anestezirati balkanskim konformizmom ("Ne slušam narodnu muziku - ali ova pjesma je bas dobra!"). Naša poslušna djeca - proizvod nekadašnjeg insticiuonalnog antifašizma.
Zed_Quist 19.05.2020, 08:51:24

Fašizam naš

... a ako neko zaista zeli da se bori protiv fašizma (ovo nije retoričko pitanje - fascinacija fašizmom se proteze i na "ljevicu", mozda je upravo konstituiše) neka krene od jezika: 90% fašizma se dešava u domeni jezika, njegovoj kontroli - a ostalih 10% fašizma se odnosi na nasilje (u sluzbi jezika opet). Tako gledajući, fašizam je bio prisutan prije 1990, i prije 1988. Pogreška je previdjeti to - a kič je braniti jedan fašizam od drugoga, zato što je jedan "pravedniji".
Zed_Quist 19.05.2020, 11:15:42

Ista zaslepljenost i isti...

... bušmanski moralni relativizam... Ako je Bleiburg bio moralno neupitan, ni autori masovne egzekucije zarobljenika u Srebrenici nisu imali razloga da oklevaju! Ako je egzekucija drukčijemislećeg intelektualca bila poželjna i opravdana 1945-te, onda joj ne treba gledati u zube ni 1991-ve! Pa ako se sve ponovi, ponoviće se upravo zbog tog moralnog kukavičluka i ideološke omerte...
milivoje.R 19.05.2020, 16:54:06

A ja da se izvinim Nikolaidisu, kad vec klecimo i izvinjavamo se

Za tekst koji je predstojece sukobe u Srbiji okarakterisao kao Cetnici protiv Ljoticevaca. Ucinilo mi se pogresno i preterano, cak sam ga okarakterisala kao sovinisticki, ali nisam napisala. Mudro sam zacutala, jer nije jednom bio u pravu, pa ostah da zvacem to u sebi. Medjutim, nakon povlacenja gradjana iz protesta protiv vlasti ostade upravo to, radikalski cirkus. Mi (gradjani, a kopilad ove drzave) smo u bojkotu od 2008. pa nam je sad malo i neprijatno zbog prisustva pojednih politickih organizacija, ali dobro nam dosli u kucu bojkota, samo da vlast to ne protumaci pogresno, a i vi. Sta da se radi? Da se masovno iselimo? Zed quist, drago mi je da ponovo pises, nedostajao si nam.
gabrijela.j 19.05.2020, 19:07:17

Prekasno se pokajasmo za Bleiburg

Milivoje: Dobra opaska! - Bleiburg i Srebrenica imaju dosta sličnosti, npr. pripomoć engleskih snaga ili Holandskog bataljona kao uvod u egzekucije, izgleda takodjer jasno, da se u oba slučaja manje radilo o odmazdi, nego prije svega o "investiciji u budućnost" - o političkom aktu legitimiranja suvereniteta buduće vlasti (da se pokaze ko odsada ovdje ubija!). Upadljiva je i naknadna, sekundarna upotreba ova dva masakra - od strane HDZa i SDAa, koji ih izrabljuju u demokratsko kontekstu - aproprijaciju killer-argumenta za univerzalnu političku upotrebu. (interesantno je primjetiti da čitav suverenitet balkanskih "Demokracija" ne izvire iz volje "drzavljana" nego se prvenstveno oslanja na klaonice iz daleke prošlosti - izvire iz navodne "volje" mrtvih, čime je opšta mlitavost tih drzava prilično objašnjena!) A kod te sekundarne upotrebe počinju razlike izmedju Bleiburga i Srebrenice: upotreba Bleiburga nije vise u diskursu zrtve (mozda nikada nije ni bila), a jos manje se radi o plemenitoj potrazi za pravdom i zakonskoj satisfakciji, nego je direktna referenca na NDH - sa kranjim ciljem da se tadašnji sistem vrijednosti odrzi u aktuelnoj drzavi. A to sto je NDHovski sitem vrijednosti uopste instaliran u 1990tim, krivica/zasluga je i tadašnje savezne drzave i tadašnjeg civilnog društva, koji taj zločin nisu na vrijeme rasvijetlili - jer su procijenili da bi cijena tog procesa bila prevelika. Ali je računica bila pogrešna - bankrotirali su i bez te investicije. Tako da do danas rate tog kredita otplaćuju drzavljani Hrvatske, ziveći suboptimalno u sputanoj republici, diskutirajući fašizam i antifašizam, dok im kinezi prave mostove i zapišavaju obalu za kasnije. A da upotpune tu dijalektiku fašizam/antifašizam su naravno potrebni i antagonisti, koji su vrbovani iz redova titovih pionira, koji i ne primjećuju da već dvadesetak godina igraju u ustaškoj drami. - Besplatno.
Zed_Quist 19.05.2020, 21:19:51

Ideologija i moda

Gabrijela, i meni je drago da se nešto dešava! Nisam baš upućen u gibanja u Srbiji, ali kada si već pomenula Nikolaidisa moram da ti ispričam moje zapazanje u vezi kolumnista "dobre savjesti", kao sto su pored Nikolaidisa npr. Jergović ili Dezulović - donekle i Basara. A radi se o tome da sam se dugo vremena identificirao sa njihovim pisanjem, gajeći nekakvu nadu da mogu skinuti ovu kletvu i magiju koja je naše drzave skoro pa udavila. Kao - literatura i mladi novinari će promijeniti svijet. (Sjećao sam se završne scene iz "Tri kondorova dana", u kojoj Redford ubacuje kovertu sa dokazima u sandučić NY-Timesa - što je bilo dovoljno da se svijet ponovo dovede u ravnotezu). Ali sam na kraju zaključio da su ovi naši kolumnisti kontraproduktivni - zastarjeli, pišu defetisticki, ne daju diskursu da se odlijepi od ideološke baze... itd. A prije svega su prikovani za naciju - bas kao i njihovi "protivnici". Jedna je jedina razlika: ovi zele da njihova nacija bude kvalitativno nadmoćna, a oni da bude kvantitativno nadmoćna. Nacionalisti i jedni i drugi, puna im duša himne i sportskih trijumfa - ovima jedne hime, onima druge. - To je zamka idologije: ideologija je kao plutani čep koji se moze umetnuti kada zupčanici logike neće da se uklope - pa da pomogne rotaciji da se nastavi. Ali pluto je trošno, pa se nakon kraće upotrebe raspadne a zubčanici stanu. Tako mi se cini da je ovim kolumnistima najveća vrlina, da je njihovim protivnicima ideološki čep još jadniji i trošniji, ali to ne mijenja činjenicu da su ovdje zubčanici logike - i istorije, već odavno "zaribali".
Zed_Quist 19.05.2020, 21:53:05

Svaka će jučerašnja laž...

... koliko sutra doći na naplatu s paprenom kamatom (oci jedoše kiselo grožđe, a sinovima trnu zubi), a egzekutori (tj. izvršitelji) će bez izuzetka biti regrutovani iz ološa sa samog dna društvenog taloga. Nema niti može biti "plemenitih laži" (vlažnog sna svih pokvarenjaka od Postanja do Kijameta)! A, u svemu ovome poluistine, ti otrovni amalgami koji spajaju "njhove zločine" i "naše vrline", igraju ključnu ulogu, jer prosta laž bez trunke istine je tek banalna glupost... Tako je i ova Nikolaidisova opsaka jedna poluistina: - da istina je da se u Srbiji "ravnogorci" nadmeću sa "ljotićevcima" u nacionalizmu, relativizaciji istorijskih istina, opravdavanju zločina i najprizemnijem populizmu, ali je istina da se u toj srpskoj kalakurnici s jednakim žarom bore i "komunisti" udarnički kujući vrući nacionalizam, relativizujući zločine, negirajući istorijske istine i šireći najprizemniji populizam, a to g. Nikolaidis propušta da pomene... Jer je prizemni populizam "dobar" kada regrutuje beslovesnike u "naše redove", a poricanje istorijskih istina "dobro" kada se iste ne uklapaju u naš anđeosko beli narativ, a zločini nisu zločini kada se čine "za našu stvar", i nacionalizam je "dobar" kad je u službi "borbe protiv međunarodnog kapitala"... Pa kad se sve sruši, kao što se svaka kuća podignuta na pesku "poželjnih istina" mora srušiti, onda se zakuka nad sudbom kletom! Što reče onaj marksista-nacionalista i nepismeni akademik Dobrica Ćosić: "Izneverila me istorija!"...
milivoje.R 19.05.2020, 23:36:22

Jednako je tako, Zed, ...

... Jasenovac bio čip na talonu velikosrpskih nacionalista, po istovetnom obrascu. Ovi su nastavljači one politike koju je onomad Krleža nazvao "trgovina leševima na veliko i malo", u kojoj je jedan ubijen "na mojoj strani" uložen kao depozit za budući pokolj "na protivničkoj strani". Onaj Staljinov crnohumorni kalambur, da je "smrt jednog čoveka tragedija, a smrt miliona tek statistika" samo u civilizovanom svetu izaziva sablazan; kod nas, u "pasivnim krajevima", se po ovom pitanju prosto vodi knjigovodstvo - naravno lažno, a da kakvo?!...
milivoje.R 19.05.2020, 23:44:14

Pa i ne vodi se knjigovotstvo, Milivoje.

vise je koliko kome treba, toliko se i pise, a to nije knjigovodstvo. I na "dodjem ti" u sledecem ratu. Sa kamatom. Barem sto se Srba i Hrvata tice. Bosnjaci ne pokazuju neku jasniju zelju za osvetom. Jedni se lece na Bajburgu, a drugi na Ravnoj Gori. I za sebe tvrde da su antifasisti. Zalosno je sve ovo. Da nije, bilo bi smesno. Sve se nadam doci cemo pameti, a onda shvatim da govorim kao neka lepojka na izboru za mis. A i stvarnost me stalno demantuje. Nas! Potresa me ovaj radikalski cirkus u Srbiji. Isto kao onaj ustaski u Hrvatskoj. i nepotizam u okvirima uskih interesnih grupa u BiH. Ne moze vise da preliva okolo i sad kuva sopstvene gradjane. Isto se desilo u Hrvatskoj, a nesto slicno se desava i u BiH. Videcemo. Eh, covid-19 ih trenutno drzi u karantinu. Sve nas. Sad mozemo da vidimo kome smo ostavljeni. I ne svidja mi se sta vidim, na stranu pozrtvovanost doktora, kojih je sve manje.
gabrijela.j 20.05.2020, 01:05:21

...što se Bošnjaka tiče

Gabrijela, Bošnjaci su doista posebna priča: neki poseban apetit za ovosvjetsku drzavu nisu ni 92e imali, a tako je i do danas ostalo. Ono malo suvereniteta što ih je zapalo su outsourcali u Tursku, što je za većinu (preostalog) stanovništva prošlo nezapazeno - jer su navikli da ne pitaju puno. Jedini prezivjeli društveni diskurs je u domenu vjere, - a i taj potpuno preslikan iz Turske: pokušaj da se ideali i politicki nacrti Muslimanskog bratstva iz 1920te intuitivno uguraju u moderan svijet. Da je to sve profesionalno organizovano, zasluzilo bi ime "islamska revolucija", ali ovo je više nekakav seljački ustanak, bez master plana i naizgled bez očekivanja. Taj mukotrpni proces teče neprimjetno kao široka rijeka - ali u stvari valja sve pred sobom. Niko se ne buni, - čak ni karikaturalni "antifasisti" koji se bave Bleiburgom u centru Sarajeva, dok oko njih promiču pognute siluete zena u religioznoj odjeći. Godina je 2020!
Zed_Quist 20.05.2020, 10:15:51

Sve se svelo na tisinu u Kuci cveca

i tisinu u Aleji velikana, bar sto se Srbije tice. Koliko sam pratila hrvatske i bosnjacke medije, i tamo je isto. E, zasto? Pa, novouspostavljena demokratija nije uspela da se poveze sa antifasizmom ni na jednoj strani. Slatko se ja ismejem i kad prelistam hrvatsku stampu. A i sto bi nekom smetale religiozno zabasurene zene? Kod nas je jedna i Patrijarh, i za sve se pita. Uticaj Katolicke crkve na Hrvate,e taj je na nivou Monti Pajtona.
gabrijela.j 20.05.2020, 11:40:06

pokrivene zene ne smetaju naravno, njihov zivot, njihova sloboda...

...a što se mene tiče, mogu i neo-ustaše da paradiraju u svojim tradicionalnim kostimima i da tetoviraju proizvoljne diktatore po tijelu - to je globalno proširena praksa. I jedni i drugi su samo simptomi društvenog vakuma (što nasljedjenog iz prethodne diktature, što vlastitom voljom skrivljenog). Uostalom, manjina su - a veliku političku tezinu su im dodijelili drugi (većina). A što se mojih problema tiče, moj veliki problem sam ja sam, koji na društvo gledam iz estetkog ugla. Ne estetskog u smislu vizuelnog ili jezičkog vrednovanja, nego u smislu istine u vlastitoj okolini - od koje je ostao samo kič i prevara: lazovi sa oreolom duhovnosti, totalitaristi sa misijom borbe za pravdu, nacionalisti koji se nadaju da će neko drugi osuditi komšijin nacionalizam, preplašeni slabići koji misle da je kod njihove impotencije radi o "dobroti" - vrlini, nedovršene, prokisle kuće sa najlonom umjesto prozora, ali sa gipsanim lavovima u dvorištu. Posvuda laz i kič. To sve vidjeti, baš tako kakvo jeste, to je najveći problem.
Zed_Quist 20.05.2020, 12:31:39

Eh, Zed_Quist

Pa onda nisi ti problem. Iskreno receno meni je najveci problem kako da se vratim u kakvu takvu normalu posle ove globalne katastrofe. Lepote i zdravlja, sto bi rekla Sandra Dancetovic. Ulezalo se, a sastavilo sa zimom i nastavice se kroz nenormalno leto. Ako ne obnovimo i sebe, prirodu i ekonomiju bice sve vise onoga sto niko ne zeli da gleda i u cemu niko ne bi trebao da zivi. Lepo je rekao Tramp, Amerika bez skola vise nece ni biti Amerika. Neobrazovanost je kao Petrijeva posuda za svako od navedenih ludila. Ali, dokle smo stigli mesec, dva,tamo vamo nije bitnije od kolektivnog zdravlja. Sve mi se vise Avganistan cini kao model kolektivne buducnosti. Ne zelim da verujem u to, ali me svakodnevica demantuje. Gde god. I sto vise promisljam svet sve mi se vise cini da je to model buducnosti koji nas ceka na kraju balade. U Srbiji skole ne moraju ni da otvaraju, verovatno ni u BiH. Ionako sluze kao inkubatori za one koji ce odavde jednostavno otici.
gabrijela.j 20.05.2020, 13:47:07

Какве су нам школе, Габи, ...

... севап би био оставити их замандаљене! Чини ми се да смо ми Балканци успели да до крајњих консеквенци доведемо пруски идеал о школи као предвојничкој обуци, а масовном описмењавању као средству да "наш народ" буде способан да прочита упутство за руковање стандарднимм армијским карабином. Не сећам се да ме је ико икада у школи учио КАКО да мислим, већ искључиво ШТА. И ти што одлазе су заправо они који су се кроз процес образовања провукли неоштећени...
milivoje.R 20.05.2020, 17:05:39

Zaista, Zed, ...

... "I jedni i drugi su samo simptomi društvenog vakuma (što nasljedjenog iz prethodne diktature, što vlastitom voljom skrivljenog)." Setih se kako je onomad, u zanosu spram brzih, prostih i konačnih rešenja, srpski umetnik, intelektualac i "liberal" Nenad Prokić kovao u zvezde Kemal-pašu (Nema fesova, od sutra ujutru cilindri, i ćao. I sada ti pričaj s cilindrom na glavi šta hoćeš!); šta onda čovek da očekuje od oficira, birokrata i totalitaraca kad su nam liberali ovakvi?... I tako kemalistički oktroisani sekularizam porađa neootomanski panmuslimanski erdoanizam, tako egipatska vojna diktatura neguje "Muslimansku braću", tako Brozova udbokratija postaje rasadnik radikalnog nacionalizma - kada ukineš sve alternative, preostanu samo one "superbugs" varijante, i onda penicilin više ne pomaže.
milivoje.R 20.05.2020, 17:26:21

Da, Milivoje

sloboda se tamo odavno ne izucava. Sto napisa Zed_Quist #lazovi sa oreolom duhovnosti, totalitaristi sa misijom borbe za pravdu, nacionalisti koji se nadaju da će neko drugi osuditi komšijin nacionalizam, preplašeni slabići koji misle da je kod njihove impotencije radi o "dobroti" - vrlini, nedovršene, prokisle kuće sa najlonom umjesto prozora, ali sa gipsanim lavovima u dvorištu.# Tako i u skolama. Novi Tesla ili Pupin, pa ubili bi ga ispred patentnog zavoda. Ne salim se. Ne krivim profesore. I oni su tek puka zrtva. Tu se, pak, ne slazem sa Zed_Quistom. Oni su zrtva , koja je sracunala da je bolje da joj deca imaju tri obroka. Strajkovali su decenijama, a onda su i oni otisli u bojkot. Tihi, doduse. Ja i ne ocekujem od profesora da se bije sa barabama, to je, naposle, pre svega, nakon svega i ipak, posao Policije. A i vecina je umesto direktora dobila po politickog komesara. Pa nije Martinovic babica po struci. Strucnom osoblju su podelili otkaze. #Da ce neko drugi osuditi komsijin nacionalizam.# Zasmeja me Zed_Quist. Pa to je kao da je meni dvoriste puno otpada, a ja treba da zovem komunalnu da pisu komsiji kaznu, jer je i njegovo strokavo. Velika je verovatnoca da je napisu meni. Zbog bezobrazluka. I tako idu dani. A i Bog sveti jos zna sto i mi ovo pisemo. Valjda da nam prodje vreme. nemamo mi narodne Tribune koji bi bili u stanju da bilo sta urade. Street fight sa vlascu, e, da se kladimo ko ce da pobedi? ;)
gabrijela.j 20.05.2020, 19:47:48

Milivoje,

Cilindar naravno ne uljudjuje svaku glavu podjednako, a ni zakonske propisane slobode ne garantuju liberalno društvo. Količina zakonske slobode koja lezi neiskorištena je u svakom društvu enormna, zato što se svako ponaosob mora sageti i podići je. Što je društvo (mentalno) ljenje, to više slobode neprimjetno propada, baš kao što je i sa kapitalom slučaj - sa svim onim nedovršenim kućama i njihovim gipsanim lavićima. Ali alokacija slobode i kapitala nije uvijek vidljiva na prvi pogled. Mozda je gipsani lavić vlasniku neprocijenjiv, a zivot u diktaturi precizno onoliko slobode koliko to gradjani sebi mogu priuštiti. I taj izbor je sloboda: to im treba iskreno priznati: Ovako mrtav je Mohamed Morsi zauvijek ostao egipatski Vaclav Havel, a vladavina zabranjenog Muslimanskog bratstva ostaje (istorijski) jedina moguća egipatska sloboda - a bilo šta drugo dodje, biće egipatska diktatura. Volja elektorata je trenutna kalkulacija apetita za slobodu i straha od nje. Poslije 30 godina nemam razloga za sumnju da je Taliban najbolji politički izbor za Afganistan. - A trade-off izmedju slobode i straha na balkanu podrazumijeva i privatni, vanzakonski fašizam jezika / krda: jer fašizam je manje zabrana da se nešto kaze (i pored verbalnog delikta i spaljivanja knjiga) a puno više prinuda da se riječ (obično laz) ponavlja. Fenomeni te privatne prinude su Bleiburg-Woodstock, desekularizirani dress-code u društvima koja gravitiraju Turskoj, ili popularnost autokratije u društvima koja gravitiraju Moskvi. Ali de jure su ti fenomeni potpuno čisti. A čak i najrigidniji zakoni, smrtna kazna, verbalni delikt etc. mogu se tumačiti kao odraz privatnog izbora i individualne slobode, ako su od velike većine iskreno podrzani? Da li se sloboda moze narediti dekretom?
Zed_Quist 20.05.2020, 19:47:49

Tacno, Zed_Quist

USA se i dalje smatraju idealom slobode, uprkos smrtnoj kazni, koja je , dokazano, pobila sasvim lep broj nevinih ljudi i odavno postala sopstveni paradoks. Gde i dalje belog coveka moras uciti da i onaj tamnoputi ima ista prava, itd. Ali Amerika pokazuje jaku zelju da se menja. Toga kod nas, pak, nema: jednostavno i prosto, nema. A drustvena propusnost nam je na nivou "kako te zaljulja, tako te i zakopa". Taliban nije dobar izbor ni za koga. Cinjenica je da su se Rusi pekli po toj pustinji i gubili glave po vrletima. Taliban je neustiv jer je svima oduzeo sve, a sebi ostavio koliko mu treba da oduzima.
gabrijela.j 20.05.2020, 20:03:01

Ne, Zed, sloboda se...

... zaista ne može uvesti dekretom. I naposletku, ko je uopšte priželjkuje? Samo nekoliko nas što, kako Gabi lepo primeti, bogznazašto još ovo pišemo... Neodgovorni pojednici... Čast mi je i zadovoljstvo podeliti splin s Vama dvoma! Cheers!!
milivoje.R 20.05.2020, 20:07:31

Zed_Quist i Milivoje

Veliko vam hvala za ovaj lepi razgovor. Bas mi je nedostajao nakon svih ovih ludila. Izgleda da se i Milivoje malo oporavio. ha, ha, ha. Poceo je bio da gleda Crtane filmove. :) P.S. od nacionalizma do nacizma je obicno kratak put. Vec vidjeno vise puta u istoriji. I hvala XXZ magazinu sto nas trpi, cak i kad predjemo u Looney Toonsovce.
gabrijela.j 20.05.2020, 20:14:44

Gabrijela, Milivoje,

...bogznazašto pišemo? Mozda prijatan deja vu? Pozdrav i odavde (Beč)!
Zed_Quist 20.05.2020, 20:24:02


Ostavite komentar:

Morate biti prijavljeni kako biste ostavili komentar